Jesteś tutaj: Katalog Sklepów Internetowych » Artykuły » Bezpieczne zakupy » Poradnik kupującego - czyli na co uważać podczas dokonywania zakupów online

Kategorie

Dobre sklepy

Butik Your new style
CoZaButy.pl
Sagana.pl - modna galanteria skórzana
Muskato
Perfumino.pl
Butik Your new style

Wiadomości

Sonda

Poradnik kupującego - czyli na co uważać podczas dokonywania...

 

Poradnik kupującego - czyli na co uważać podczas dokonywania zakupów online

Zakupy w Internecie z dnia na dzień zyskują nowych zwolenników wśród internetowej społeczności. W Polsce przybywa coraz więcej sklepów internetowych oferujących produkty z różnego asortymentu. Są one oparte o coraz nowocześniejsze rozwiązania programistyczne, które mają za zadanie zwiększyć ich funkcjonalność i wygodę użytkowania.

Podczas zakupów łatwo jest jednak zapomnieć o ważnych kwestiach, które warunkują bezpieczeństwo w trakcie dokonywania transakcji w Internecie. Na co więc należy zwrócić uwagę podczas zakupów w Internecie? Jakie warunki powinny spełniać sklepy internetowe aby były bezpieczne i przyjazne dla ich użytkowników? Ten artykuł powinien odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące kwestii bezpieczeństwa oraz podpowie w jaki sposób prawo chroni konsumenta w Internecie.


Informacje dotyczące firmy prowadzącej sklep internetowy

Każdy sklep internetowy powinien posiadać wszystkie niezbędne informacje pozwalające na jego identyfikację, a w szczególności:

• Adresy stron internetowych oraz poczty elektronicznej, które powinny być stałe i nie zmieniać się z dnia na dzień;
• Nazwę oraz siedzibę i adres firmy, do której należy sklep internetowy;
• Zezwolenia na prowadzenie sprzedaży jeśli jest to wymagane literą prawa;
• Informacje o certyfikatach, wyróżnieniach, które podnoszą bezpieczeństwo dokonywania zakupów.


Regulamin sklepu i polityka prywatności

Sklep internetowy musi zawierać regulamin, w którym powinny być wyodrębnione informacje dotyczące:

Warunków dokonywania zakupów – w jaki sposób można dokonać zakupu produktu, jakie informacje są wymagane do zrealizowania transakcji, w którym momencie można zrezygnować z dokończenia transakcji;
Metod płatności oraz sposobów dostawy z podaniem ich rodzajów oraz kosztów, a w przypadku płatności dokonywanych drogą elektroniczną stosowną informację o ich bezpieczeństwie;
Zasad postępowania reklamacyjnego – w jaki sposób należy reklamować towar, ile czasu ma sklep na udzielenie odpowiedzi odnośnie reklamacji, jakie są koszty transportu reklamowanego towaru;
Polityki prywatności – dokonywanie zakupów w Internecie wymaga podawania informacji na temat danych osobowych, które są niezbędne dla przeprowadzenia transakcji. Każdy sklep musi jednak określić jaki jest tryb postępowania z tymi danymi, szczególnie podczas płatności elektronicznych za pomocą kart kredytowych. Najlepiej jeśli tekst dotyczący tego aspektu napisany jest prostym, zrozumiałym dla użytkownika językiem.
Zasad zwrotu towaru – zgodnie z polskim prawem (Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny) klient ma prawo w ciągu 10 dni zwrócić zakupiony towar bez podania przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Niestety większość sklepów nie zamieszcza tej informacji w swoim regulaminie co wcale nie zwalnia ich z przestrzegania tego prawa. Jeśli nie można znaleźć takich informacji lub są one napisane w niejednoznaczny sposób lepiej zrezygnować z zakupu w takim sklepie.


Prezentacja oferty

To bardzo ważny element, na który należy zwrócić uwagę podczas dokonywania zakupów. Produkty oferowane przez sprzedawcę w sklepie internetowym powinny być szczegółowo opisane, z wyraźnymi zdjęciami, tak aby po zakupie nie okazało się, że kupiliśmy przysłowiowego „kota w worku”. Warto zwrócić także uwagę na ceny, gdyż część sklepów podaje cenę netto, a faktyczna cena wyświetlana jest w trakcie finalizacji zamówienia. Takie działania powinny wzbudzić naszą czujność, aby zbyt pochopnie nie skorzystać z „super promocji”. W opisie produktu powinny być zamieszczone również informacje dotyczące terminu dostawy oraz gwarancji.


W trakcie zakupu

Każdy dokonany w sklepie internetowym zakup powinien zostać potwierdzony odpowiednim listem e-mail przesłanym na adres zamawiającego. W jego treści powinny znaleźć się informacje na temat zamawianych produktów (cena i ilość), dane sklepu, koszty dostawy, możliwość odstąpienia od zakupu w terminie 10 dni od daty sprzedaży.

Podczas podawania danych niezbędnych do realizacji zamówienia klient powinien zostać poinformowany o zasadach polityki prywatności (informacje dotyczące sposobu przechowywania i udostępniania danych osobowych). Jeśli podanie tych danych wymaga założenia konta w sklepie i podanie hasła, to należy utworzyć, które jest trudne do odgadnięcia przez osoby postronne.

Jeśli płatność za produkt realizowana jest elektronicznie (karty kredytowe, przelewy internetowe) musimy mieć pewność, że dane niezbędne do realizacji transakcji przesyłane są w bezpieczny sposób przy pomocy protokołu SSL (odpowiednie informacje są wyświetlane przez przeglądarki np. w Internet Explorer na dolnym pasku pojawia się symbol kłódki, a adres strony zaczyna się od ciągu znaków https://). Żaden sprzedawca nie ma prawa żądać od klienta numeru karty kredytowej i kodu PIN. Te informacje można podawać tylko po przejściu na specjalną stronę transakcyjną, która należy do jednego z centrów autoryzujących płatności w Internecie. Pośredniczą one w transakcji pomiędzy kupującym a bankiem po to aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa.

Po udanym złożeniu zamówienia, należy także zachować kopię listów e-mail, które klient powinien otrzymać od sklepu. Niektóre sklepy wysyłają klika takich listów np. po przyjęciu zamówienia, zrealizowaniu go i wysłaniu. Zdarzają się przypadki, że ceny podane na stronie różnią się od tych, które płaci kupujący, wówczas takie listy są pewnym zabezpieczeniem i umożliwiają wyegzekwowanie praw. Warto też zwrócić uwagę czy sklep internetowy posiada opcję kontaktu online poprzez komunikatory internetowe gadu-gadu, skype, tlen lub bezpłatną linię telefoniczną. Jeśli więc sklepy oferują taką możliwość można wtedy poprosić o podanie więcej szczegółów dotyczących produktu lub skorzystać z pomocy handlowca.


Podsumowanie

Zakupy w sklepach internetowych są tak samo bezpieczne jak w tradycyjnych. Trzeba mieć jednak świadomość jakie prawa przysługują kupującym, na co należy zwracać uwagę podczas dokonywania transakcji, jakie obowiązki spoczywają na właścicielach sklepów. Polskie prawo, a w szczególności „Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny” zapewniają odpowiedni poziom ochrony każdemu, kto zdecyduje się na zakupy w sklepach internetowych. Jeśli jednak jakiś sklep wzbudzi nasze podejrzenia co do bezpieczeństwa lub warunków zakupu nie ryzykujmy naszych pieniędzy, wystarczy jedno kliknięcie myszką aby przenieść się do innego. Pamiętajmy, że atrakcyjna oprawa graficzna sklepu internetowego i wspaniałe animacje flash nie są tu najważniejsze. Liczy się przede wszystkim troska o klienta i zapewnienie mu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa potwierdzonego poprzez spełnienie podstawowych wymogów opisanych w tym artykule.


Przydatne adresy

Warto wiedzieć, że są specjalne instytucje, które chronią prawa konsumentów. Na ich stronach internetowych można znaleźć odpowiedzi na pytania, których w pełni nie wyczerpał ten artykuł.

Adresy znajdziesz na podstronie: Urzędy i organizacje konsumenckie.

Data dodania: niedziela, 26 marca 2006 Czytano: 4519 razy

Partnerzy

Porównywarka cen
Porównaj ceny, znajdź promocje
Sklepy internetowe i markety
Okazje.info.pl